Senatul respinge stoparea solicitărilor abuzive de mostre în cadrul achizitiilor publice

Solicitarea abuzivă de mostre în cadrul achizițiilor publice, în scopul verificării calității acestora, prin depășirea propriilor atribuții și competențe ale achizitorilor publici, infirmă performanțele produselor, constatate anterior de către alte organisme abilitate prin lege și acreditate cu competențe specifice, conform standardelor europene aplicabile.

În şedinţa din 25 februarie 2015 a plenului Senatului, cu 77 de voturi ale senatorilor PSD, LC și UDMR, din 109 prezenți, a fost respinsă inițiativa legislativă pentru modificarea OUG nr. 34/2006 privind achizițiile publice, detalii suplimentare aici (VIDEO) http://youtu.be/J-If3wqdbq4 și aici (WEB) http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18377

Urmează votul Camerei Deputaților.

Conform stiinței merceologiei, termenul de mostră are două destinații: prima fiind de produs model, care în scopul comparării se păstrează la cumparător pe durata contractului, și a doua de probă pentru testare, privind corespunderea cu specificațiile tehnice declarate de producător.

Actuala predere din OUG nr. 34 de la Art.188, alin(1), litera e), aferentă mostrelor este excesivă și contradictorie cu prevederile din aceiași ordonanță de la Art.36, al.(3) unde se menționează: „Un mijloc adecvat de a dovedi conformitatea îl poate reprezenta dosarul tehnic al producatorului sau un raport de testare emis de un organism recunoscut, cum ar fi, după caz, un laborator neutru de încercări și calibrare sau un organism de certificare și inspecție care asigură respectarea standardelor europene aplicabile; autoritatea contractantă are obligația de a accepta certificate emise de organisme recunoscute în oricare dintre statele membre ale UE”.

Astfel, orice constatări ale membrilor comisiei de evaluare ale achizitorilor publici, atunci când nu dețin dovezi privind calitatea de organism recunoscut, de inspecție sau de certificare, nu ar putea fi realizate decât cu depășirea propriilor atribuții și competențe, care pot duce inevitabil la infirmarea performanțelor produselor, constatate anterior de un profesionist abilitat prin lege.

Suplimentar, actuala formulare din OUG 34 aferentă mostrelor:

– este împovărătoare, nefiind menționată nicio limită a valorii mostrelor raportată la valoarea contractului;

– este abuzivă, fiind lipsită de protecția judiciară, întrucât soluționarea eventualelor contestații nu dispune de reperele necesare în aplicarea și interpretarea legii;

– este formulată ambiguu, imprecis și imprevizibil şi, dintr-o chestiune de legalitate, devine una incontrolabilă și arbitrară.

Nevoia de completare a OUG nr.34/2006 vine de la redactarea actuală imprecisă și prezintă elemente de neconstituționalitate, față de prevederile Constituției de la Art.1 „În România, respectarea Constituţiei, a supremăţiei sale şi a legilor este obligatorie” și de la Art.125 „Statul trebuie să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pt valorificarea tuturor factorilor de producţie”.

Prin completarea propusă prin inițiativa legislativă în cauză, s-a urmărit asigurarea realizării imperativului constituțional al protecției concurenței reale efective, oneste și al libertății comerțului, garantând accesul egal la executarea de contracte finanțate din fonduri publice sau alte fonduri asimilate acestora.

Lista senatorilor care au votat pentru raportul de respingere a propunerii legislative pentru modificarea şi completarea OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, 25-02-2015, 16:41, detalii aici: http://www.senat.ro/VoturiPlenDetaliu.aspx?AppID=07b618e1-4e87-4b02-9351-df89679b8379

PSD, Andronescu Ecaterina

PSD, Arcaş Viorel

PSD, Bădălău Niculae

PSD, Badea Leonardo

PSD, Belacurencu Trifon

PSD, Bereanu Neculai

PSD, Bodog Florian-Dorel

PSD, Bujor Dumitru-Marcel

PSD, Bumbu Octavian-Liviu

PSD, Burlea Marin

PSD, Butnaru Florinel

PSD, Butunoi Ionel-Daniel

PSD, Calcan Valentin-Gigel

PSD, Chelaru Ioan

PSD, Chiriac Viorel

PSD, Coca Laurenţiu Florian

PSD, Constantinescu Florin

PSD, Cordoş Alexandru

PSD, Corlăţean Titus

PSD, Coste Marius

PSD, Costoiu Mihnea-Cosmin

PSD, Creţu Gabriela

PSD, Cristache Iulian

PSD, Deneş Ioan

PSD, Donţu Ovidiu-Liviu

PSD, Dumitrescu Cristian-Sorin

PSD, Dumitrescu Florinel

PSD, Duruţ Aurel

PSD, Fifor Mihai-Viorel

PSD, Filip Petru

PSD, Firea Gabriela

PSD, Frătean Petru-Alexandru

PSD, Isăilă Marius Ovidiu

PSD, Lazăr Sorin-Constantin

PSD, Marin Nicolae

PSD, Mihăilescu Petru-Şerban

PSD, Mitu Augustin-Constantin

PSD, Mocanu Victor

PSD, Moga Nicolae

PSD, Mohanu Nicolae

PSD, Mutu Gabriel

PSD, Nicolae Şerban

PSD, Oprea Ştefan-Radu

PSD, Păunescu Teiu

PSD, Pavel Marian

PSD, Pop Gheorghe

PSD, Popa Florian

PSD, Purec Ion-Simeon

PSD, Rogojan Mihai-Ciprian

PSD, Rotaru Ion

PSD, Saghian Gheorghe

PSD, Sârbu Ilie

PSD, Savu Daniel

PSD, Severin Georgică

PSD, Silistru Doina

PSD, Stuparu Timotei

PSD, Suciu Matei

PSD, Tămagă Constantin

PSD, Vâlcov Darius-Bogdan

PSD, Valeca Şerban-Constantin

PSD, Vasiliev Marian

PSD, Vochiţoiu Haralambie

PSD, Voinea Florea

LC, Banias Mircea-Marius

LC, Barbu Daniel-Constantin

LC, Durbacă Eugen

LC, Ehegartner Petru

LC, Ilieşiu Sorin

LC, Mihai Cristian-Dănuţ

LC, Nistor Vasile

LC, Niţă Mihai

LC, Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton

UDMR, Klárik László-Attila

UDMR, László Attila

UDMR, Pataki Csaba

UDMR, Vegh Alexandru

UDMR, Verestóy Attila

Comunicat de presa scris de Senator Valeriu Todirașcu.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.