Guvernul Ponta transformă o instituție nefuncțională, politizată și coruptă, Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor într-o altă instituție, Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, deci maxim politizată și care întrunește toate condițiile unei corupții sistemice, fiind proiectată ca o instituție „all-inclusive” de elaborare a regulilor de acreditare, apoi, a efectuării evaluării spitalelor, încasând ulterior banii pentru aceste servicii, în condiții de monopol.
În şedinţa din 24 martie 2015 a plenului Senatului, cu 66 voturi pentru, a fost aprobată Ordonanţei Guvernului nr.11/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, detalii aici (VIDEO) http://youtu.be/t_Erpc8RLU0 și aici (WEB) http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18757
Urmează votul Camerei Deputaților care este forul decizional.
Prin această Ordonanță, Guvernul Ponta a transformat o instituție nefuncțională, politizată și coruptă, Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor (CoNAS) într-o altă instituție, maxim politizată, Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) care va funcţiona în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Primului-Ministru, fiind condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit pentru un mandat de 5 ani, prin decizie a prim-ministrului, preluând personalul și sarcinile CoNAS.
Ce rost a avut această transformare? A urmărit ea creșterea eficienței și corectitudinii evaluării spitalelor? Nu, pentru că neregulile majore în privința funcționării CoNAS vor fi îngropate prin această decizie, iar politizarea și mai intensă a ANMCS va garanta lipsa de obiectivitate a funcționării noii instituții și va deschide calea corupției majore, pentru că este proiectată ca o instituție „all-inclusive”, care va elabora regulile de acreditare, apoi, pe baza acestor norme va acredita spitalele, încasând ulterior banii pentru aceste servicii de evaluare, în condiții de monopol. Calitatea triplă a acestei instituții, de arbitru, antrenor și jucător, întrunește toate condițiile unei corupții sistemice, generatoare de risipă și ineficiență în cheltuirea banilor cetățenilor.
O autoritate a statului ar trebui să formuleze numai regulile și să creeze o piață a acreditorilor independenți pe baza standardelor formulate.
Senatul a respins și propunerea de retrimitere a acestui proiect de lege la Comisia de sănătate din Senat, pentru rediscutarea lui împreună cu propunerea legislativă privind înființarea Agenției Naționale de Management în Sănătate (ANMS), pe care am depus-o la Parlament, care prevede înființarea unei instituții independentă politic, formată din persoane angajate pe bază de merit, printr-un concurs corect, instituție capabilă nu numai să formuleze regulile unei competiții corecte între furnizorii de servicii de sănătate, dar și să permită evaluarea tehnologiilor medicale, așa cum a recomandat OMS și NICE INTERNATIONAL, și să fundamenteze procesul de alocare și cheltuire a banilor Sănătății pe baza criteriilor de cost-eficiență și a standardelor de calitate, de cost și de procedură pentru a se evita risipa și furtul din domeniul sănătății, și nu numai evaluarea spitalelor cum prevede Ordonanța Guvernului.
Un astfel de organism, independent politic, ar putea fundamenta cu date programele de reformă care să fie acceptate de toate guvernele, indiferent de culoarea lor politică, programe ce ar putea fi aplicate în mod coerent, pe perioade lungi de timp. El ar transpune în fapt următoarele cerințe și recomandări ale organismelor internaționale privind lupta anticorupție și reforma în domeniul Sănătății:
– Rezoluția OMS nr.WHA60.29/2007 privind extinderea și implementarea treptată a evaluării tehnologiilor medicale (HTA) în toate domeniile din Sănătate: „OMS solicită statelor membre să întreprindă măsuri specifice în privința managementului evaluării tehnologiilor medicale cu scopul realizării obiectivelor de dezvoltare legate de Sănătate, extinderii expertizei în domeniile tehnicii medicale, în special a dispozitivelor medicale”;
– Raportul din 2012 al NICE INTERNATIONAL din Marea Britanie, emise la comanda Guvernului României, menționează: „În România nu există nicio analiză a preţului, a eficienţei costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate pentru sistemul de Sănătate de care să se ţină seama sau care să influenţeze utilizarea oricăror resurse financiare, care să determine eficienţă şi asistenţă de înaltă calitate. Este necesară concentrarea asupra funcţiei de evaluare a tehnologiilor în Sănătate (HTA) prin dezvoltarea corespunzătoare a competenţelor, introducerii explicite şi transparente a HTA în procesul de luare a deciziilor privind alocarea resurselor”, deci inclusiv a resurselor financiare.Auditarea externă prevăzută pentru evaluarea activităţii;Cerințele de integritate instituțională și individuală conforme cu modelele apreciate de UE, prin mecanismul MCV, privind depolitizarea completă, eliminarea conflictelor de interese și a incompatibilităților, personalul fiind selectat după criterii de competență și profesionalism.
Înființarea ANMS ar permite realizarea unei adevărate reforme, prin rezolvarea principalelor două probleme din Sănătate: i) modul actual de alocare și cheltuire a banilor prin realizarea unei cost-eficiențe maxime și la o calitate conformă cu standardele aplicabile, care să permită realizarea din aceleași fonduri a unui număr mai mare de servicii medicale, superioare calitativ și ii) modul actual de luare a deciziilor de către politicienii, cei numiți de presă „politruci”, care sunt incompetenți și neprofesioniști, lipsiți de compatibilitate și aflați în conflict de interese, care reprezintă cauza majoră a corupției și haosului din sistem.
Astfel, s-ar salva peste 1 mlrd EUR anual din banii Sănătății, prin stoparea actualelor deturnări, costurilor nejustificate, risipei, ineficienței, incompetenței, prin adoptarea celor mai eficiente politici publice destinate sistemului sanitar. Fondurile alocate Sănătăţii, în ultimii 12 ani, au crescut de 5 ori, cifrându-se acum la peste 5 mlrd EUR anual. Cu toate acestea, calitatea serviciilor medicale nu s-a îmbunătăţit și doar o treime din fondurile Sănătății au fost cheltuite pentru nevoile reale ale pacienților, a doua treime fiind returnată către bugetul de stat, pentru plata impozitelor mari pe salarii și a TVA-ului, iar a treia treime fiind risipită sau furată.
Cea mai dramatică dovadă a risipei și furtului banilor din Sănătate o reprezintă raportul din 2008 a comisiei prezidențiale pentru Sănătate, în care se menționează că: „Din cauza disfuncţiilor sistemului sanitar din România, mor anual peste 60.000 de oameni, în fiecare an „dispărând” populaţia echivalentă a unui oraş de talia Sloboziei sau Giurgiului”.
Comunicat de presa scris de senator Valeriu Todirașcu.
Lasă un răspuns