Romania ar putea concura cu economiile G7 prin oferirea unui mediu atractiv antreprenorilor, deoarece, la nivel mondial, are una din cele mai scăzute cote de impozitare a câştigurilor obţinute de proprietarii de companii din vânzarea afacerilor – arată un studiu realizat de UHY, reţeaua internaţională de firme de contabilitate.
România percepe un impozit de 15,7% de la un antreprenor care îşi vinde o afacere de 50 de milioane de dolari, cu mult sub nivelul de 28,6% practicat de economiile G7 şi sub media globală de 19,8%.*
UHY a colectat informaţii despre regimurile fiscale din 26 de ţări din reţeaua sa internaţională, pentru a compara cât din profitul obţinut în urma vânzării participaţiei într-o companie mică sau medie ar putea fi păstrat de investitor, pe baza unei investiţii iniţiale de 1 milion USD şi a unei valori a tranzacţiei de vânzare a participaţiei de 10, respectiv 50 milioane USD.
Cota de impozitare a câştigurilor de capital aplicată de România poate fi comparată în mod favorabil cu rata medie din ţările BRIC (Brazilia, Rusia, India, China), de 16,7% pentru vânzarea unei afaceri de 50 mil. USD. Antreprenorii români care îşi vând afacerea pentru 50 mil. USD ar plăti cu 1.960.000 USD mai puţin sub formă de impozit pe câştigurile de capital decât cei din China, şi cu 2.126.228 USD mai puţin decât în India.
UHY explică faptul că politica României de a impune un nivel scăzut de impozitare a tranzacţiilor de vânzare a afacerilor încurajează antreprenoriatul şi ar trebui să crească atractivitatea sa ca destinaţie pentru înfiinţarea unei afaceri.
Impozitele reduse pe câştigurile de capital, în special cele înregistrate de antreprenori, contribuie la compensarea riscului financiar pe care îl presupune extinderea unei afaceri. Acestea creează un stimulent mai puternic pentru a dezvolta în continuare afacerea şi pentru a crea noi locuri de muncă, cu scopul atragerii unui cumpărător substanţial, în locul păstrării unei afaceri de mici dimensiuni, cu puţini angajaţi şi mai uşor de gestionat.
UHY adaugă că economiile din Europa de Vest percep unele dintre cele mai severe taxe pe câștigurile din investiții. Un antreprenor care a vândut o companie de 50 milioane $ cu un câștig total de 49 milioane ar plăti 46.6% sau 23.3 milioane $ în Germania și 36% sau 17.6 milioane $ în Franța. În plus, scutirea parțială pentru un antreprenor din Germania care își vinde afacerea cu un profit de până în 5 milioane EUR se aplică doar celor peste 55 de ani, dezavantajând antreprenorii mai tineri.
Regimul fiscal pentru antreprenori este mai blând în SUA, însă tot nu se compară cu cel din România. Un antreprenor american ar plăti pentru vânzarea unei afaceri de 50 mil. USD un impozit cu aproximativ 40% mai mic decât în Germania, adică 14,1mil usd ceea ce inseamna 28% din preţul total de vânzare.
UHY adaugă că în China – unde Ministerul Comerţului estimează că întreprinderile mici şi mijlocii generează 75% din locurile de muncă nou create în fiecare an şi 68% din exporturi – antreprenorii sunt încurajaţi să-şi vândă afacerea deoarece impozitul pe câştigurile de capital este sub media globală.
Unele economii de dimensiuni medii, inclusiv Noua Zeelandă, Jamaica, Nigeria și Croația, caută să încurajeze antreprenoriatul prin scutirea, de regulă în întregime, a câștigurilor din vânzarea unei afaceri.
Camelia Dobre, Partener al UHY Audit CD S.r.l, membru UHY, comentează: „Antreprenorii sunt vitali pentru economiile prospere, bine echilibrate. Din punct de vedere istoric, economiile G7 au depins de un flux constant de creare de noi afaceri, datorită oportunităţilor extraordinare pe care le oferă prin mărimea lor”.
”Dar globalizarea înseamnă din ce în ce mai mult faptul că antreprenorii sunt pregătiți să caute peste granițe atunci când își înființează o afacere, iar taxele și impozitele, împreună cu costul și disponibilitatea personalului competent, precum și un mediu legal prietenos, reprezintă factori importanţi în decizia lor.”
„Și antreprenorii interni trebuie să poată culege roadele calificării și ideilor lor. Dacă se pot bucura de profiturile din vânzarea afacerii lor – poate chiar trecând la următorul start-up – atunci aceasta îi va menține concentrați asupra creșterii afacerii și creării de noi locuri de muncă.”
Studiul a avut ca premisă faptul că afacerea nu s-a calificat pentru nicio scutire pentru investiții specifice (de exemplu pentru a încuraja investițiile nepoluante) și că antreprenorul este unicul asociat și investitor în afacere, necăsătorit, fără copii și cetățean al țării în discuție, cu un venit anual de 200.000 USD și fără planuri imediate de a-și reinvesti profiturile.
*cu un profit de 49 milioane pe baza unei investiții inițiale de 1 milion USD.
** cu un profit de 9 milioane pe baza unei investiții inițiale de 1 milion USD.
Țara |
Impozit plătit dacă afacerea este vândută pentru 50 mil.$* |
% impozit plătit dacă afacerea este vândută pentru 50 mil.$* |
Impozit plătit dacă afacerea este vândută pentru 10 mil.$** | % impozit plătit dacă afacerea este vândută pentru 10 mil.$** |
Germania |
$23,321,000 |
46.6% |
$4,331,030 |
43.3% |
Franța |
$17,640,000 |
36.0% |
$3,240,000 |
36.0% |
Malta |
$17,325,000 |
34.7% |
$3,325,000 |
33.3% |
Irlanda |
$16,167,800 |
32.3% |
$2,969,160 |
29.7% |
Israel |
$15,680,000 |
31.4% |
$2,880,000 |
28.8% |
Media G7 |
$14,272,921 |
28.6% |
$2,494,117 |
25.4% |
SUA |
$14,063,000 |
28.1% |
$2,583,000 |
25.8% |
Norvegia |
$13,230,000 |
26.5% |
$2,430,000 |
24.3% |
Olanda |
$12,500,000 |
25.0% |
$2,500,000 |
25.0% |
Canada |
$12,137,300 |
24.3% |
$2,229,300 |
22.3% |
Spania |
$11,759,230 |
24.0% |
$2.159.230 |
24.0% |
Italia |
$11,696,198 |
23.4% |
$2,143,992 |
21.4% |
Australia |
£11,025,000 |
22.1% |
£2,025,000 |
20.3% |
Marea Britanie |
$10,895,452 |
21.8% |
$900,000 |
9.0% |
Japonia |
$10,157,500 |
20.3% |
$2,031,500 |
20.3% |
India |
$9,966,228 |
19.9% |
$1,726,228 |
17.3% |
Media globală |
$9,892,948 |
19.8% |
$1,786,938 |
18.1% |
China |
$9,800,000 |
19.6% |
$1,800,000 |
18.0% |
Media BRIC |
$8,334,057 |
16.7% |
$1,474,057 |
14.7% |
România |
$7,840,000 |
15.7% |
$1,440,000 |
14.4% |
Bangladesh |
$7,350,000 |
14.7% |
$1,350,000 |
13.5% |
Brazilia |
$7,200,000 |
14.4% |
$1,200,000 |
12.0% |
Rusia |
$6,370,000 |
12.7% |
$1,170,000 |
11.7% |
Uruguay |
$1,200,000 |
2.4% |
$240,000 |
2.4% |
Nigeria |
$0 |
0.0% |
$0 |
0.0% |
Noua Zeelandă |
$0 |
0.0% |
$0 |
0% |
Jamaica |
$0 |
0.0% |
$0 |
0.00% |
Croația |
$0 |
0.0% |
$0 |
0.00% |
Lasă un răspuns