Un alt articol, la fel ca altele ai zice…
Este incontestabil, ca vei gasi pe Internet numeroase articole care pun intr-o lumina alba importanta cauciucurilor de iarna, in timpul friguros. Insa alte articole (putine cei drept) cat si comentarii pun in umbra aceste cauciuri de iarna, adica unele persoane le considera „identice” cu cele de vara. Cel putin asa citesti intr-o parte mai mica din comentariile postate. In general, articolele scrise de redactori sau de specialisti in domeniu, vor sublinia importanta si necesitatea cauciurilor de iarna. Nu vreau sa fiu inteles ca fac reclama acestor cauciurilor de iarna, pe vremuri, acestea nu existau, si atunci romanii se chinuiau cu lanturi, inlaturau zapada de pe carosabil etc. Vorbim de anii 60′ si 70′. Din anii ’80 tendinta companiilor producatoare de autoturisme a fost sa puna accentul pe siguranta pasagerilor. Evident, aceasta initiativa este importanta pentru noi ca si soferi cat si pasageri.
Nu vreau sa va conving sa va incaltati masina cu cauciuri de iarna, insa o lege curenta prevede acest lucru si ne obliga sa fim in siguranta, plus sunt „incluse cateva bonusuri” (amenzi) pentru cei care nu poarta „incaltaminte de iarna”.
Anvelopele de iarna „sunt la fel” ca si cele de vara
Titlul de sus este replica unui cunoscut.
Dar haideti sa-i vedem pe curajosii care iarna nu se plimba cu autoturismul, ci folosesc sania, sau mai pe inteles cauciuri de vara pe zapada inghetata. Autoturismul, iarna, echipat de vara se comporta ca o sanie, si nu glumesc cand spun acest lucru. Profilul de vara devine iarna atat de dur, incat daca il atingi cu degetele ai impresia este din metal. Aluneca la fel de bine ca si sania pe zapada si este dur ca sina de la tren. Pornirea de pe loc, echipat de vara, devine un chin daca panta este putin inclinata in defavoarea voastra. De cate ori nu ati impins masina vecinului, sau a altui participant la trafic, si patinau rotile din fata de nu se mai opreau? Va rog sa va aduceti aminte. De oprire, nu trebuie sa va povestesc ca totul devine o aventura, adrelania creste, si iata cum un alt participant la trafic se va „rezema” cu autoturismul lui de „funduletul” frumos al BMW-ului X5 pe care il conduceti. Problema cu reparatul barii din spate devine enervata si de durata, si pentru ce, ca el nu si-a echipat masina corespunzator si v-a lovit? Pe de alta parte, stiu, si te vad iarna cu un Audi A6, echipat de vara (deh esti specialist, le stii tu pe toate, sfaturile sunt pentru altii), mergi frumos pe o portiune dreapta si deodata, intorci volanul sa o ieie pe o straduta la dreapta, pe bord, ghici: ESP-ul intra de zor in functiune (bordul se „ingalbeneste de frica”), dar tin sa te anunt ca in cartea autoturismului tau, esti avertizat ca functia ESP nu functioneaza corespunzator iarna daca tu ai masina echipata ca in vara.
Mda, exemplele sunt multe, dar vrem sau nu, noi cei cu cauciuri de iarna (corecti de alfel), trebuie sa ne socializam cu cei echipati de vara. Chiar este o pierdere de timp aceasta socializare. Ma gandesc la cei care sunt incaltati de vara iarna, de ce nu se imbraca cu pantoloni scurti, cu sandale cu tricouri scurte si subtiri? Oare de ce? Asa ar trebui sa-i pedepseasca legea pe cei care circula cu autoturismul echipati de vara. Draga Ionele, nu iti dam amenda, ca ai cauciuri de vara, „legea te obliga” sa mergi de acum inainte, timp de o saptamana pe jos, imbracat in pantaloni scurti, un tricou subtire si scurt + sandale. Asa as fi convins, ca data viitoare Ionel se va gandi de doua ori cum a fost la minus 20 de grade Celsius in pantaloni scurti, cand a circulat cu cauciuri de vara, nu?
Scrisoare de intentie pentru curajosi
Draga curajosule, daca iti permiti sa-ti cumperi o masina scumpa, dar iarna te trezesti ca nu poti sa iti achizitionezi cauciuri de iarna, dar te rog nu rade, ca stiu ca poti sa strangi usor 20.000 euro pentru masina ta, dar 2000 lei e greu de strans cand vorbim de cauciuri de iarna; asadar te rog sa o pastrezi in garaj, si sa nu-i pui inconstient in pericol pe participantii la trafic, si te rog mult sa utilizezi metroul sau transportul in comun. Stiu ca doare, dar dupa doua accidente comise de tine intr-o iarna, asa de mult o sa-ti placa metroul…
Autoritatile si „Dezapezirea SA”
Desigur in oras avem avantajul, ca se indeparteaza zapada de pe carosabil, cei drept autoritatile nu sunt intotdeauna prompte, iar participantii sunt nemultumiti. Practic aceeasi replica o auzim din partea autoritatilor an de an „ne-a luat prin suprindere” sau „eram pregatiti, insa nu ne-am astepta sa ninga 4 zile consecutiv” sau „compania privata care se ocupa de dezapezire este devina”. Mortul se plimba in aceste conditii de la autoritati la companiile care au semnat contracte in acest sens. Bine, exemplele pot continua. Fiind romani, si aplicand tactica „lasa-ma sa te las” in fiecare iarna autoritatiile isi salvaeza companiile de sub aripa, scapand de fiecare data: basma curata. Evident sunt interese. Dar sa lasam autoritatile si companiile angrenate in programul de iarna: Dezapezirea SA, din cand in cand si mai deloc, dar incasam bani de la Stat – asta e important – normal sa-si indeplineasca misiunea cat mai bine. Sigur nu toate cazurile sunt puse in umbra, sunt firme si autoritati prompte, care nu am nimic ce sa le reprosez. Unii chiar dezapezesc peste noapte, altii chiar circula cu plugul ca poate, poate, ninge (si nu sunt minciuni)…
Despre profilul cauciului de iarna
Cauciul de iarna are un profil moale chiar si la temperaturi foarte scazute, faciliteaza pornirea de pe loc pentru ca profilul este conceput in mod special pentru zapada fiind „lipicios”. Nu este indicat sa folositi cauciurile de iarna vara, pentru ca se uzeaza mai repede, si creste automat si consumul de combustibil al autoturismului. Insa, din pacate in trafic acest lucru nu se respecta, am vazut multe automobile echipate de iarna vara. Desigur legea nu-i obliga pe soferi sa schimbe vara incaltarile de iarna, insa nu trebuie sa fim ignoranti!
Schimbarea rotilor
Pe de alta parte daca ati fost la un atelier si v-ati schimbat rotile cu cele de iarna, iar masina trepideaza destul de bine la viteze mari, va recomand sa echilibrati din nou rotile, este o problema uzuala. De aceea este bine in toate situatiile, sa pastrati bonul sau factura de la firma care v-a schimbat rotile, si le-a echilibrat.
IMPORTANT: Presiunea in cauciucurile de iarna
Uzual in cartea tehnica a autoturismului nostru scrie sa ne umflam cauciucurile de iarna cu 0,2 sau 0,3 bari in plus. Pe de alta parte, este bine sa verificati presiunea in pneuri odata la 2 saptamani iarna.
Zmeul negru se arata in oglinda retrovizoare
Circulam cu atentie intr-o iarna, iar totul s-a intunecat deodata, o aratare neagra si mare isi face aparitia… Cu un semn in forma de stea in frunte, ghici GL ce era? Un Mercedes, de dimensiunile unui tanc ce-i drept echipat corespunzator, pentru ca pe zapada cauciucurile de iarna se inalbesc pe partea rulanta. Speriat fiind de aratarea neagra m-am pus la adpost un pic pe margine cu buburuza mea, zmeul negru si furios a trecut cu 100 km/h, a urmat o curba, a incetinit mult si nu s-a intamplat nimic. Sa retinem, cauciurile de iarna au o aderenta buna pe zapada, chiar si pe gheata aderenta este mult mai buna ca a celor de vara, asta nu inseamna ca sunteti zmeu, nu, sunteti un pitic la volan care trebuie sa conduca cu prudenta, pentru ca, chiar si cu cauciuri de iarna, chiar si cu lanturi, iarna pericolele cresc mult si la 50 km/h. Deci lasati-l pe Superman acasa in cutia de DVD, folositi des frana de motor, incetiniti mult inainte de curbe, atentie sporita la trecerile de pietoni, manevrati automobilul ca pe o domnisoara supla, frumoasa si blonda. Nu faceti pe eroul ca v-ati cumparat cauciuri de iarna in fata fetelor din fata blocului, conduceti prudent, sunteti mult mai in siguranta cu cauciurile de iarna, dar nu uitati, carosabilul nu se va transforma intr-unul de vara peste noapte!
In final
Poate ca nu am fost destul de convingator, si te inteleg, vrei sa faci economii, cauciurile de iarna le consideri inutile si scumpe, totusi te sfatuiesc sa citesti mai multe articole asemanatoare, sa observi ca cele mai multe accidente sunt din cauza celor incaltati cu sandale iarna, dar nu pareri ale unor asa zisi „specialisti”!
„In plus, mai stiu ca Mercedesul tau S350 din fata garsonierei tale, este echipat de vara, buzunarul iti duduie de lei si euro, cu toate acestea iti recomand sa-l convingi pe „Sorin de la etajul 3″, sa-i conduci Logan-ul lui echipat de iarna, si sa constati cum se schimba condusul cand un autoturism este incaltat cu cauciuri de iarna. Hai ca poate am exagerat un pic, insa nu stiu de ce in Romania garsonierele se potrivesc cu combinatiile formate din litera S sau X pe automobile?!?”
Urmeaza sa pregatesc un mic film pentru a demonstra calitatea incontestabila a cauciurilor de iarna, utilizate normal iarna. Dar trebuie sa ninga… Pana atunci, va recomand sa conduceti in siguranta, nu uita limita este de 100km/h pe drumurile nationale, nu de 200 km/h cum te vad uneori conducand!
Lasă un răspuns