Pe 23 decembrie 2013, a fost lansat spre testare publica website-ul www.portaleromania.ro, cel mai scump website finanțat de statul roman, fiind deja plătite peste 8 milioane de Euro (TVA inclus) către dezvoltatorul portalului de către Ministerul pentru Societatea Informațională (MSI). Întrucât perioada de testare („menita a aduna feedback-uri din partea administrației publice, a cetățenilor și a mass-media” – potrivit comunicatului de presa oficial publicat pe website-ul MSI in data de 23 decembrie 2013 ) se va încheia pe 31 martie 2014, echipa GPeC (Gala Premiilor eCommerce) a realizat un mini-audit al portalului, media generala obținută de site fiind de doar 3,72 puncte din maximum 10 puncte.
GPeC (Gala Premiilor eCommerce) este cel mai important eveniment de comerț electronic din România, aflat deja la a 9-a ediție anuala. Una din componentele majore ale evenimentului este reprezentată de competiția magazinelor online care se desfășoară în baza unui set de peste 90 de criterii de jurizare, dezvoltate în ultimii 8 ani, considerate de comunitatea comerțului electronic drept standarde de bune practici in domeniu.
Pentru analizarea portalului eRomania, echipa de auditori (formata din Andrei Radu, Liviu Taloi, Bogdan Manolea și Andrei Avădanei) a pornit de la sistemul de notare și criteriile relevante dezvoltate de GPeC in ultimii 8 ani, adaptate pentru un site de conținut și însoțite de criteriile de preselecție pentru Trusted.ro. Au fost eliminate criteriile specifice activității de comerț electronic, iar timpul alocat micro-auditului inițial a fost de 3 ore pentru fiecare membru al echipei, întrucât „un audit complex ar fi putut dura câteva săptămâni.”, după cum declara echipa GPeC. Analiza a fost apoi finalizată în perioada 12-20 ianuarie 2014.
Potrivit echipei GPeC, portalul eRomania a obținut nota generala 3,72 din maximum 10 puncte, ținând cont de 11 grupe principale de criterii de jurizare, respectiv: Impresia generala asupra site-ului, Pagina Principală, Pagina de categorie, Căutare, Pagina de Conținut / Articol, Sign-Up / Login, Pagina de confirmare a creării contului, Confirmarea creării contului prin e-mail, Aspecte juridice, Securitate și SEO.
Micro-auditul rezultat poate fi descarcat în format pdf pentru oricine este interesat sa îl parcurgă, acesta conținând explicații și exemple concrete pentru problemele întâlnite în cadrul portalului. Documentul poate fi descarcat de aici: http://gpec.ro/Audit%20eRomania/Eromania-audit-ian-2014.pdf
„Din pacate, eRomania nu este un website care sa se ridice la nivelul așteptărilor și, mai ales, al investiției în proiect – iar acest lucru a rezultat în urma unei analize sumare a site-ului. Lăsând la o parte problemele de usability sau structurarea deloc intuitiva a informației, cred că cel mai grav este ca proiectul – în stadiul actual – nu își atinge sub nicio formă scopul declarat în titlu: acela de a fi un portal al democrației participative, fapt care presupune interacțiune constantă cu utilizatorul”, declara Andrei Radu, Fondatorul Galei Premiilor eCommerce. „Având în vedere costul proiectului, finanțat din bani publici, noi am încercat sa atragem atenția asupra problemelor portalului și încurajam orice instituție sau cetățean sa ofere feedback pana pe 31 martie 2014, când se încheie perioada de testare publica”, adaugă Radu.
„Un portal care sa încurajeze participarea simplului cetățean la ceea ce numim e-guvernare, trebuia sa fie lansat și apariția lui este salutara. Din păcate, din însăși construcția lui, portalul e-romania e sortit sa fie accesat fie de oameni foarte convinși sa afle ceva, fie plătiți eventual sa intre și să folosească acest site. Felul în care l-au conceput, îl face inabordabil cetățenilor simpli care nu înțeleg jargonul tehnic, care nu au o experienta deosebită pe Internet. Prin modul lui greoi de funcționare, anulează scopul pentru care a fost creat. Tot ce putem spera este ca dezvoltatorii portalului sa tina cont de bunele practici în domeniu”, spune Liviu Taloi, Co-Fondator al www.ECOMpedia.ro .
“Din păcate, site-ul eRomania nu respecta nici măcar legislația data de însăși Ministerul Societății Informaționale care cere date complete de identificare a oricărui site, asta pentru a nu mai vorbi de zona de protecție a datelor personale sau de obligațiile de accesibilitate a unui site ce aparține administrației publice. În acest moment, site-ul eRomania nu ar trece de criteriile minimale de eligibilitate pe care le avem la Trusted.ro”, a declarat Bogdan Manolea, co-initiator la Trusted.ro, Programul național de certificare a magazinelor online. „Sunt mai dezamăgit de lipsa de reacție a industriei românești de online. În momentul în care știi că este spre „testare publica” un site care a costat 8 milioane de euro din banii publici și nu spui nimic (dar te pricepi foarte bine la domeniul respectiv), înseamnă ca fie te aștepți o sinecură viitoare din bani publici, fie ești o firmă indolenta cu privire la banii dați de tine către stat.”
„Deși s-au luat măsurile minime de securitate prin integrarea unui firewall și adoptarea unei soluții plătite pentru realizarea website-ului, în eRomania nu s-au luat în considerare cele mai populare vulnerabilități drept pentru care, fără a realiza un test de securitate, s-au remarcat la prima vedere numeroase probleme de securitate de nivel mediu și ridicat.” a declarat Andrei Avădănei de la WorldIT.info care analizat partea de securitate al site-ului.
Raportul a fost deja trimis către MSI acum doua zile pentru rezolvarea problemelor identificate majore de protecția vieții private și a securității. Am primit deja mulțumiri pentru contribuție și am fost informați că datele au fost trimise către “proiectantului portalului spre analiză și am inițiat consultări cu acesta vizând concluziile raportului dumneavoastră și oportunitatea adoptării acestora. La finalizarea acestora (estimam un termen de 15 zile), vom răspunde punctual tuturor observațiilor dumneavoastră.“
Lasă un răspuns