Care este cel mai mare producător de deșeuri din plastic?

Într-o zi din septembrie, oameni din peste 50 de țări au decis să facă ceva despre problema noastră plastică.

Împreună, au ridicat aproape jumătate de milion de bucăți de gunoi din plastic care se aruncă în lume. Peste 40 la sută din acest munte de gunoi era încă clar identificat de marcă, iar gunoiul unui producător, în special, a fost ridicat mult mai mult decât oricare altul: Coca-Cola.

Un audit al celor 476.423 de deșeuri din plastic colectate de peste 70.000 de voluntari în Ziua Mondială a Curățeniei sugerează că Coca-Cola este cel mai mare poluator din plastic din lume, responsabil pentru 11.732 de bucăți de gunoi recuperate în cadrul evenimentului global.

Este vorba despre o mulțime de deșeuri de plastic care sunt produse de o singură companie – mai mult decât dublul cantității comparativ cu (Nestlé, 4.846 de bucăți), apoi Pepsi (3.362), cu Mondelēz, Unilever și Mars fiind printre altele restul primilor din top 10.

Coca-Cola a ieșit deasupra (sau în partea de jos, mai degrabă, având în vedere cât de ignioase sunt aceste clasamente), potrivit cercetătorilor din spatele auditului, mișcarea ecologistă Break Free From Plastic (BFFP) .

„Acest raport furnizează mai multe dovezi conform cărora corporațiile trebuie să facă un pas urgent pentru a rezolva criza deșeurilor din plastic pe care au creat-o”, spune Von Hernandez, coordonatorul global al BFFP.

„Încrederea lor continuă în ambalajele de plastic cu o singură utilizare se traduce prin pomparea mai multor materiale plastice în mediu. Reciclarea nu va rezolva această problemă”.

Timp de zeci de ani, oamenii din multe țări au privit reciclarea ca o soluție ecologică responsabilă pentru producția noastră de deșeuri, dar o defalcare recentă a sistemului – declanșată de refuzul Chinei din 2018 de a accepta importurile de deșeuri – a dus la o criză de reciclare și gunoi în SUA și în alte părți.

Defalcarea a ajutat, de asemenea, la conștientizarea modului în care procesele de reciclare funcționează (sau nu).

În ceea ce privește plasticul, care vine în mai multe forme chimice diferite, care pot fi dificile, nepracticabile sau ineficiente de reconstituit, reciclarea este deosebit de problematică, motiv pentru care BFFP afirmă că o reducere urgentă a producției globale de plastic este singurul răspuns real la criză.

„Din cantitatea totală de plastic produsă din anii 1950, doar 9% au fost reciclate de fapt la nivel global, restul fiind arse, depozitate sau lăsate să polueze mediul nostru”, explică autorii BFFP în raportul lor despre cei mai răi poluatori din plastic din lume.

„Reciclarea nu este soluția magică, cum se afirmă adesea … companiile care pretind că au soluția evită pur și simplu să facă schimbări reale.”

Pentru consumatori, complexitatea problemei poate fi dificil de observat, mai ales atunci când companii precum Coca-Cola cheltuiesc milioane pentru inițiativele de reciclare și „deșeuri zero” care la suprafață par responsabile pentru mediul înconjurător, chiar s-au angajat anul trecut să colecteze și să recicleze echivalentul a fiecărei sticle ori care se va vinde la nivel global până în 2030.

Potrivit criticilor, aceste gesturi sunt doar o distragere a atenției – o încercare de a înfățișa compania ca o marcă responsabilă, orientată spre sustenabilitate – asigurând în același timp că producția de sticle în fundal rămâne nedisturbată.

„Angajamentele recente ale unor corporații precum Coca-Cola, Nestlé și PepsiCo de a aborda criza, din păcate, continuă să se bazeze pe soluții false”, afirmă Abigail Aguilar, coordonatorul campaniei plastice pentru Greenpeace din Asia de Sud-Est Greenpeace.

„Aceste strategii protejează în mare parte modelul de afaceri depășit, care a cauzat criza de poluare din plastic și nu vor face nimic pentru a împiedica aceste mărci să fie numite din nou poluatori de top în viitor”.

Pentru Coca-Cola, mesajele clare în public sunt că deșeurile de plastic din mediul înconjurător sunt „inacceptabile”, însă fabricarea plasticului în sine este un alt lucru în întregime – și unul care nu va dispărea în curând.

„Există o mulțime de oameni pe lume care ar dori să vadă plasticul plecând. Știm că acest lucru nu se va întâmpla”, a spus auditoriul directorului principal de politică de mediu al Coca-Cola, Ben Jordan, în cadrul unei conferințe de inginerie plastică în Atlanta luna trecută.

„Știm că există tot felul de beneficii pentru plastic. Toți vom folosi plastic de ani și ani, nu?”

Raportul este disponibil pe site-ul Break Free From Plastic.

Sursa: sciencealert.com

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.