OTL Oradea are o politica mai aparte in ceea ce priveste tarifele practicate fata de populatie. Scumpirile efectuate in vara lui 2013 au constat in majorarea cu 17% a abonamentelor lunare si cu 50% in cazul biletelor normale.
Mai de voie, mai de nevoie, oradenii au fost nevoiti sa accepte Hotararea Consiliului Local, ce a aprobat la finalul lunii aprilie cresterea preturilor pentru transportul in comun. Concret, din 1 iunie 2013 abonamentul lunar a sarit de la 60 la 70 RON, in timp ce pentru un bilet trebuie achitat nu 2, ci 3 RON, iar in cazul biletului cu doua calatorii, majorarea a fost de la 4 la 5 RON. Csuzi Istvan, directorul responsabil in aceasta privinta, si-a motivat decizia invocand cresterea pretului atat la energie electrica, cat si la carburanti.
Ce observam insa daca ne aruncam ochii in ograda vecinilor? O analiza comparativa efectuata cu orasele Arad, Timisoara, Cluj si Bucuresti releva cateva diferente destul de importante ce merita mentionate fie si doar cu titlu informativ. Analogia demonstreaza ca fata de ofertele regiilor de transport in comun din orasele mai sus mentionate, Oradea practica cele mai mari tarife la capitolul bilete. Bucurestiul si Aradul au, surprinzator sau nu, cifrele cele mai scazute. Totusi, in privinta abonamentelor, lucrurile nu stau intr-atat de dramatic, data fiind politica OTL din ultimii ani, si anume cea de a introduce abonamentul unic pe toate liniile, ca urmare a desfiintari abonamentului pentru o singura linie. Aceasta conduce insa si la o foarte saraca diversificare a serviciilor oferite de OTL locuitorilor Oradiei.
Clujul si Timisoara ofera abonamente pe trei sau cinci zile, iar Bucurestiul si Aradul pe doua saptamani, in timp ce Oradea nu. RAT Timisoara se distinge prin varietatea ofertelor, incluzand abonament pe o linie sau doua de 5, 7 sau 15 zile.
La fel stau lucrurile si in cazul legitimatiei de transport pentru o zi, comparatia aratand ca si la acest capitol Oradea se situeaza sub standardele economice practicate in celelalte metropole din nord-vestul Romaniei.
Insa exista si un aspect mai luminos: abonamentul lunar pe toate liniile costa 70 RON la Oradea, adica mai ieftin decat la Cluj – unde pretul e de 125 RON – si la Timisoara – unde costa 93 RON. Totusi, nici aici OTL nu se situeaza mai demn decat Aradul, unde pretul e de 58 RON, sau Bucuresti, intrucat acest tip de abonament costa numai 50 RON la RATB, respectiv 60 RON la Metrorex.
O eventuala explicatie ar consta in achizitionarea de catre Primaria Oradea a zece tramvaie Siemens, fiecare avand pretul de 2,7 milioane Euro, si modernizarea frecventa a parcului de autobuze, plus relativ recent implementatul sistem de e-ticketing, acesta avand pretul de 442.000 Euro plus TVA. Toate aceste investitii trebuiau recuperate cumva, conducerea considerand umflarea preturilor drept alegerea optima si echitabila intr-un astfel de caz.
Pentru a mai compensa totusi din neajunsuri, OTL a introdus optiunea de a achizitiona bilete prin SMS. In retelele Vodafone, Orange si Digi.Mobil, achizitionarea unui bilet valabil o singura calatorie se efectueaza trimitand un SMS la 7447, care sa contina numarul liniei respective, iar pentru un abonament valabil o zi, trebuie trimis un SMS tot la 7447, care sa contina litera „L”. Costul unei legitimatii valabile timp de o zi se ridica la 15 RON, cu TVA inclus, iar cel al unui bilet astfel achizitionat este de 3,5 RON, tot cu TVA inclus.
Articol documentat de pe bihon.ro.
Lasă un răspuns