Despre Mercedes
Cu toti stim ca este o marca premium, despre care nu putem povesti lucruri negative, ci merita sa o laudam. Si acesta este si adevarul, Mercedesul este marca de autoturisme despre care se spune: „Mercedes si restul masinilor”. Marca Mercedes, ofera confort la drum lung, siguranta, un consum redus in ciuda faptului ca motoarele de pe aceasta marca au o capacitate cilindrica mare, in comparatie cu autoturismele care nu sunt premium si nu numai. Dar este evident sa aiba o putere mai mare avand in vedere ca ai platit o marca premium, iar rasplata trebuie sa fie pe masura.
Marca Mercedes ofera tot luxul la care viseaza oricine, si aici ma refer la pretul platit vs. ceea ce ti se ofera. Evident daca iti doresti mai mult, platesti mai mult. Dar sa ne uitam in istorie, si o sa constati ca multe personalitati recente sau care au decedat, au ales Mercedes. Desigur lucrurile se schimba cand vine vorba despre fanii Mercedes, in comparatie cu alti fani. Dar orice ar spune ori si cine, steaua Mercedes reprezinta rege pe mare, pe uscat si in aer. Ca este adevarata aceasta propozitie sau nu, sunt sigur ca timpul o sa le „descopere” pe toate!
Prin comparatie Mercedes, Audi, BMW si alte marci premium
La acest subcapitol nu as avea ce sa povestesc daca nu as fi condus aceste 3 marci. Pot sa spun ca am avut sansa sa conduc toate aceste marci, si va pot spune ca toate ofera confort, lux si siguranta. De aceea exista aceste marci si nu numai, din pacate in timp producatorii s-au compromis pentru a creste vanzarea marcilor premium, ceea ce este si adevarat. Astfel au aparut clasele mici in zona marcilor premium. Si aici ma refer la Clasa A Mercedes, la seria 1 BMW si Audi A1. Prin aceste clase, regii luxului doresc sa acapareze inca o „petala” din afacerea globala a autoturismelor. Si totusi, recunosc ca sunt un fan Mercedes, dar cand este vorba despre autoturisme premium, sincer prea putin mai conteaza marca, discutam doar de gusturi, poate iti plac cercurile crocante dimineata la metrou sau poate visezi „stele” noaptea, sau poate „vrei sa atragi femeile, ori vreo sotie” (BMW = Bring Me Women sau Bring Me Wife). Desigur fanii se intrec in a-si sustine marca in diferite moduri, dar un lucru este cert, aceste marci premium inglobeaza ceea ce generatiile trecute doar visau, siguranta, lux, performanta si confort la un nivel care te va multumi pentru toata viata. Si as mai putea adauga avantaje, insa va spun primul dezavantaj al marcilor premium: pretul.
Despre „second” sau masini la mana a II-a premium
In primul rand o masina la mana a doua premium in al II-lea sau al III-lea an de viata isi pierde pana la 20 – 50% din pretul initial. O masina de doi ani sau trei, nu este o masina folosita, daca a fost pe mana unei persoane care isi ingrijeste cu adevarat masina, evident iti dai seama imediat de acest aspect si daca nu iti convine, cauti o alta masina din aceeasi marca, acelasi model. Sigur daca ma intrebi cum iti dai seama, privesti cele mai utilizate obiecte din masina. Adica: volan, schimbator, scaunul soferului, pedale, manere, portiera, interioare, exterioare etc. Si o sa iti dai seama cat de mult a fost ingrijita si cat de uzata este cu adevarat acea masina. Pentru ca, nu este tot una sa parcurgi pe zi 4 km cu o masina sau 40 km. Uzura mai mare este in cazul in care parcurgi putini km, si in oras. Spre exemplu, in oras poti sa schimbi placutele de frana la 20.000 km parcursi, si daca conduci mult in afara orasului, la 60.000 km parcursi. Este un exemplu care va poate ajuta sa determinati uzura reala a unui automobil la mana a doua. Dar ce este important sa retineti, ca un automobil premium, nu merita pe deplin pretul de nou!
Despre automobilele avariate
Am cunoscut un mecanic foarte bun, care personal facea o afacere din repararea si vinderea ulterioara a automobilelor avariate. Si am realizat ca, chiar merita sa achizitionezi un automobil avariat, dar care trebuie sa aiba un pret foarte atractiv, pentru ca altfel risti sa iesi in paguba. Un automobil avariat, si care este reparat „ca la carte” nu se deosebeste cu nimic de unul care nu a fost avariat. Doar trebuie sa ai mecanici de partea ta, care sa te ajute sa nu platesti mult pentru manopera si atunci castigul va fi garantat. Ca de altfel, cand iti vinzi masina in piata, nu prea te intreaba lumea daca a fost lovita, ca oricum noi stim ca toate masinile uzate au trecut cel putin printr-un accident minor, sau major, dar mai bine umflam anuntul „masina nu a fost implicata in accidente”.
Despre Clasa B de la Mercedes de la un conducator obisnuit al acestei marci
Este o masina rara, si care la prima vedere nu este asa de frumoasa. Cel putin asta a fost prima impresie a mea, ulterior pot sa spun ca B-ul, imi place mai mult decat clasa A. Si aici ma refer la generatiile 2005 – 2011. Sigur, diferenta dintre generatii este ca se deosebesc printr-un „facelift”, sau o „schimbare la fata” si unele cazuri si la spate. Ceea ce nu aduce foarte multe schimbari. B-ul cat si A-ul iti ofera o perceptie diferita de restul automobilelor, este „deasupra multora” la propriu vorbind, stai la inaltime, ceea ce la viteze mari se traduce printr-o stare crescuta de frica. Stai linistit, ca ma refer la viteze ce depasesc 200 km/h, oricum, aceste viteze le poti atinge doar in Germania pe autostrada, in Romania riscul este colosal. Si oricum cu timpul te obisnuiesti cu aceasta senzatie, iar la cat de rar circuli prin Germania cu clasa A sau B, nici nu o sa remarci acest aspect, doar cand treci din Germania in Austria si uiti ca esti limitat la 130 km/h, si evident te trezesti cu o amenda mai mare decat valoareaza Mercedesul tau. Dar cum imi place sa trec de la o poveste la alta, revin si va spun, povestesc despre clasa B. La interior, clasa B nu difera foarte mult de fratiorul A. Design-ul este putin schimbat, portbagajul este mai mare la B, insa toti ocupantii clasei A stau la fel de comod si in clasa B indiferent cat de inalti ar fi ei! Comparativ cu alte marci, clasa B este ca si dimensiune aproape ca si Touran de la VW, Zafira de la Opel, si alte marci din clasa monovolumelor. Bine, circula o poanta foarte buna: „ce ma, Clasa B de la Mercedes este un pic mai mare ca si Matiz-ul”. Deci va rog, parcati un Mercedes clasa B langa o Zafira sau un Touran si o sa vedeti ca mare diferenta nu este! Clasa A si B au o problema grava in Romania, sunt joase, si va spun sincer ca in multe situatii am lovit scutul Mercedesului B. Practic trebuie sa fim foarte atenti la diferentele de nivel, la gropile mai mari si alte obstacole de pe drum. Ca si stabilitate Clasa B iti faciliteaza sa iei curbe si cu 100km/h care sunt proiectate la 50 km/h, dar nu iti imagina sa incerci asa ceva, ca „am prieteni in politie” care stau exact acolo cu radarul, si in plus, risti foarte mult. Nu merita sa iti risti viata ca sa cunosti cu adevarat stabilitatea clasei B, in diferite portiuni de drum cu diferite viteze. Retine ca fiind o masina foarte joasa, devine si o masina stabila in ciuda faptului ca in interior stai la inaltime.
Greseli se intampla si la case mai mari
Unele Mercedes-uri din Clasa B, in special cele din 2005, au o problema de fabricatie. Ruginesc la portiere si/sau la haion. Dar fiind o problema de garantie, aceasta din urma se rezolva la orice reprezentanta Mercedes autorizata. Desigur cand am fost la reprezentanta din Oradea, cei de acolo mi-au spus diferite prostii „cum ca ar avea putini km parcursi si ca a iesit din garantie”. In fine, parerile lor au fost impartite, si dupa 6 luni de telefoane si insistari, ba pe la protectia consumatorului, ba pe la reprezentanta, tot nu s-a rezolvat nimic. Asa ca m-am enervat si i-am spus toata aceasta poveste directorului de la Mercedes Romania, si ghici, cei de la reprezentanta din Oradea m-au sunat sa-si ceara scuze. Garantia la tabla de la clasa B este de 12 ani, probabil ca si la clasa A este la fel. Reparatia a costat cca. 1200 lei, insa nu a fost nevoie sa platesc pentru ca era evident in garantie. Dar iata cum cineva de la o reprezentanta poate strica usor reputatia unei marci. Probabil daca eram in Germania se repara pe loc. Mda, si imi aduc aminte ca am fost la service in Ungaria, le-am spus de problema cu rugina si ar fi reparat-o pe garantie evident, insa trebuia sa las masina vreo 3 zile in Debretin ceea ce nu prea mi-a conventi la acea data, bineinteles ca cei de la reprezentanta din Oradea nu prea m-au crezut. Oricum, pana la urma s-a rezolvat, insa este pacat ca unii angajati pot strica cu usurinta, asa cum am mai spus imaginea unei marci. Multe aspecte dupa cum vedem depind de oameni…
Consum Mercedes B 200 CDI
Fiind o masina din 2005 dotata cu filtru de particule, chiar daca o turezi la maximum pe teava de esapament nu vezi un nor negru cum de altfel vezi la multe VW Passat din acelasi an. Probabil nu detin un filtru de particule. Oricum, trebuie sa va spun ca aceste particule sunt printre cele mai daunatoare mediului, motoarele diesel fiind evident nocive mediului inconjurator comparativ cu cele pe benzina. Va pot spune ca cel mai mic consum pe care l-am obtinut la drum lung a fost de 4,8 Litri/100 km, media fiind de 5,7 > 6,6 Litri/100 km. Consumul maxim indicat pe care l-am observat in oras iarna a fost de 10,2 litri. Desi am parcurs peste 30.000 km, nu am avut ocazia sa testez consumul efectiv in oras. Iar ca veni vorba de km parcursi, vreau sa va spun ca dupa ce ai parcurs 10.000 km, poti sa spui ca ai testat cu adevarat o masina!
Finisaje
Aici sunt depasite cu mult marcile „mai putin” premium, comparativ cu marcile premium, nu pot sa spun decat ca depinde de gusturi, oricum nu prea ai ce sa reprosezi, nu exista un material din plastic in clasa B care sa te dezamageasca, totul a fost conceput la interior cu mare atentie. Usile sunt imbracate aproape complet in material de stofa, asemanator cu cel de pe scaun, ceea ce creeaza un spatiu mai placut decat chiar si in noua clasa C de la Mercedes. Dar cum spuneam e o chestie legata de gust. Nu am descoperit ceva care sa ma deranjeze la interior, legat de finisaje, poate ca usa de la torpedou, ca nu se inchidea perfect, dar e un detaliu ce nu ii deranjeaza asa de mult pe utilizatori. Poate este insesizabil. Si mai pot adauga ceva, pana calitatea finisajelor din Mercedes clasa B an 2005 o sa ajunga in masinile obisnuite de serie non-premium, probabil o sa va amintiti de acest articol prin 2025!
Comportament pe autostrada si in oras
Comportamentul clasei B la drum lung este impecabil, in oras in schimb devine putin incomod, desigur pana te obisnuiesti. In oras parca te descurci mult mai bine cu un WV Polo sau cu un Lupo, parchezi mai usor, parcurgi mai usor virajele, dar pana la urma o sa adori clasa B dupa ce ai parcurs vreo 3000 de km in oras. Printre altele am prieteni care au parcurs intr-o singura zi 800 km, destul de mult, asa se intampla cand iti achizitionezi o masina noua, dupa ce te-ai obisnuit revii la normal adica 10 – 30 km pe zi. Sincer la 10 km pe zi nici nu merita sa mergi cu automobilul, mai bine dai o tura cu bicicleta, dar comoditatea e cucoana mare, ce sa-i faci, nu?
Confort
Ca orice alta masina din clasa premium, Mercedesul, se concentreaza asupra confortului, din toate punctele de vedere. Practic nu trebuie sa ridici mana de pe volan cand vrei sa schimbi piesele de pe CD, sau cand doresti sa dai mai incet sau mai tare volumul la radio. Mana dreapta este totdeauna libera, pentru ca mana stanga joaca cel mai important rol in ghidarea clasei A si B, si chiar restul claselor. Maneta care ne faciliteaza sa semnalizam, sa trecem pe faza lunga, incorporeaza si functiile stergatorului/oarelor fata spate. Astfel, daca dorim sa stergem partbrizul este suficienta o apasare mai adanca, daca ploua putem roti un buton de pe maneta si sa regalam viteza stergatoarelor, senzorul de ploaie se descurca bine comparativ cu alte marci. Practic nu mai avem o maneta suplimentara in dreapta ca la alte automobile cu care actionam stergatoarele. In plus, si tempomatul se actioneaza tot cu mana stanga. Deci asa cum spuneam, mana stanga joca un rol important, in timp ce mana dreapta este pregatita tot timpul sa schimbe vitezele. Dar stati linistit, la Mercedes, la drum lung, de la 80 km/h puteti schimba in ultima treapta, in treapta a VI-a, si puteti accelera pana unde doriti daca drumul va permite, si chiar si asa puteti depasi cu usurinta in treapta a VI-a daca este necesar. Tot la confort doresc sa amintesc servo-ul de la Mercedes. Am avut ocazia sa-l compar cu mai multe marci, printre care Audi A6, Volvo XC60, VW Passat. Servo-ul de la Mercedes este incomparabil, cu orice marca amintita mai sus, functioneaza foarte usor, in orice fel de conditii, chiar si daca presiunea in pneuri nu este la parametrii normali, ceea ce la alte marci acest lucru iese imediat in evidenta. Pe de alta parte, scaunul de Mercedes te sustine foarte bine in toate conditiile drum, este comod, este mai comod ca orice scaun de la birou. Spre exemplu, in scaunele de piele din Volvo XC60, putin aluneci, nu sunt stabile, si creeaza o stare mica de disconfort. Oglizile retrovizoare sunt mult mai jos ca la o masina obisnuita, ceea ce iti va lua un timp pana te vei obisnui. Farurile la acest model se pot seta sa porneasca automat din computer. Astfel, cand pornesti motorul pornesc si farurile. Chiar am avut o experienta interesanta cu politia, am fost oprit vara pe un drum extern, ca nu am farurile pornite. In acel moment am invitat-o pe doamna politista sa porneasca Mercedesul si sa vada cu ochii ei ca farurile pornesc singure, chiar daca butonul de faruri este pe punctul zero. In fine, a inceput sa de-a vina pe colegul ei, ca el a spus ca nu am farurile pornite… M-am amuzat teribil in acea zi, si inca domnul politist mi-a atras atentia, sa am grija data viitoare. Pai, ce grija sa am daca farurile pornesc automat?!? Pe de alta parte, multi soferi de Mercedes nu cunosc acest aspect, pentru ca nu se documenteaza. Usa de la Mercedes se deschide foarte foarte usor. Butoanele de comenzi se activeaza foarte foarte usor. Ambreiajul chiar daca Mercedesul avea motor diesel, functioneaza ca la o masina pe benzina, foarte usor, frana franeaza lin, nu brusc ca la alte masini cu acelasi motor sau aceeasi putere.
Despre tempomat sau pilot automat
Tempomatul, functioneaza foarte simplu, ridicam mica maneta in sus si se memoreaza viteza curenta. Folosind maneta in sus, in jos, putem reduce viteza sau o putem mari. Apasand maneta in adancime putem dezactiva tempomatul. Ce este interesant la tempomatul de la Mercedes, este ca memoreaza viteza pe care am setat-o, iar daca punem frana, tempomatul se dezactiveaza, insa daca tragem maneta usor spre noi, tempomatul va reveni automat la viteza memorata. Foarte inteligent, fara a fi nevoie ca noi sa acceleram. Ca orice alte tempomate, cel de la Mercedes functioneaza numai de la 30 km/h in sus. Ce este interesant la utilizarea tempomatului, ca nu se porneste niciun indicator pe bord ca acesta este activat. Ceea ce dupa parerea mea este o problema. De ce? Spre exemplu mergeam cu 70 km/h, si am accelarat pana la 100km/h sa depasesc un alt autovehicul, si ulterior am mentinut aceasta viteza… Urma sa franez pentru ca faceam dreapta, si ghici, tempomatul a memorat viteza de 70km/h, si eu ma asteptam ca masina sa incetineasca pentru ca am lasat accelatia, dar el a incetinit pana 70km/h, a fost o senzatie destul de neplacuta. Dar, dupa ce te obisnuiesti cu tempomatul de la Mercedes, iti spun ca este mult mai practic ca si cel de la VW. Ca si siguranta as inclina ca cel de la VW este mai sigur. Dar repet este o chestie de obisnuita. Iar, tempomatul de la VW este mult mai greoi de utilizat prin comparatie cu cel de la Mercedes.
Tempomatul de la Mercedes mai vine cu o functie in plus, si anume limitarea vitezei, o functie utila in oras. De data aceasta cand utilizam aceasta functie, se porneste un led galben, strident, care ne avertizeaza ca este activat. Spre exemplu limitam viteza in oras la 55km/h si cand apasam pe acceleratie, evident cand am atins aceasta viteza, parca ai un gol in stomac ca masina ta nu mai accelereaza, de aceea cand parasiti orasul este bine sa nu mai activati aceasta functie mai ales cand trebuie sa depasiti autobuze sau tiruri. Am utilizat des aceasta functie, mai ales, ca motorul de 2 litri este foarte puternic, si cum spunea un prieten care avea BMW, „accelereaza mult mai rapid ca BMW-ul de 2,5 litri disel”. Deci aveam nevoie de limitarea vitezei!
Pe autostrada in Germania
Aici nu prea avem limita de viteza, insa la 210 km/h clasa B, iti da un pic de palpitatii. Adica, imi place viteza, dar senzatia dupa 200 Km/h devine un pic ciudata. Fiind o masina mai inalta, ai impresia ca mergi cu o viteza mult mai mare si parca ceva iti spune sa incetinesti. Va spun ce am simtit. Probabil generatia noua a eliminat acest impediment. Oricum, viteza 200 km/h nu o poti mentine mult timp, pentru ca obosesti mult mai repede.
80 sau 160 km/h?
Un alt aspect interesant pe care l-am observat este diferenta intre 80 si 160 km/h, fiind pe autostrada, cu patru benzi, in clasa B parca nu este nicio diferenta ca mergi cu 80 sau cu 160 km/h. Este greu de explicat pana nu incerci, nu observi. Insa, dupa 160 km/h totul se schimba radical.
Siguranta, in cazul franei
La Mercedes cand franezi brusc, stopurile se sting si se aprind de foarte multe ori pe secunda, ceea ce il atentioneaza pe cel din spatele tau sa franeze puternic. Este o idee inteligenta pe care am observat ca au introdus-o si alti producatori de automobile. Pe de alta parte, in astfel de situatii frana functioneaza diferit, daca te speri si apesi brusc frana, Mercedesul B si nu numai, dispune de un sistem care te ajuta sa franezi agresiv, ceea ce m-a ajutat in multe situatii. ESP-ul este un standard pentru aceasta clasa se poate dezactiva doar in service.
Piese de schimb
Va dau un singur exemplu, filtrul de particule. La Mercedes clasa B costa aprox. 4000 lei, iar la VW costa aprox. 7000 lei. Diferenta, o gasim la manopera, ora de manopera probabil este cu ceva mai scumpa la Mercedes. Oricum, piesele la Mercedes din cate am observat nu sunt asa de scumpe precum credeam, chiar mult mai ieftine comparate cu o marca care nu este premium!
Concluzie finala
Concluzia finala nu imi poate apartine, dupa ce ati citit acest articol, si aveti ocazia sa testati clasa A sau B dupa anul 2005, o sa recunoasteti comportamentul acestui vehicul dupa cele spuse mai sus. Daca nu sunteti de acord cu cele spuse si aveti motive solide sa atacati unele capitole, astept cu placere comentariile voastre.
Va multumesc foarte mult d-le Dorel.
Tot ce ati scris m-a incantat. Mi-am cumparat de ffff curand un MB Class B 2.0 B180.
Nu stiam nimic despre el referitor la comenzi, tempomat, etc. Am incercat sa gasesc un manual in limba romana dar mi-a fost imposibil, chiar intrand pe multe site-uri. Am cumparat masina ieri adica pe 16 martie 2016. Locuiesc in UK si mi-a placut acesta masina.
Este foarte adevarat ca eram obisnuit cu Honda mea CR-V, dar are volanul pe stanga si de aceea am cumparat aceasta masina care are volanul pe dreapta.
In continuare v-as ramane indatorat daca mi-ati scrie cum pot face rost de un manual in limba romana pentru masinuta.
Va multumesc ffff mult
Daca nu ati gasit manualul de utilizare, inseamna ca nu este disponibil in limba romana. Dar cu ce va mai pot ajuta?
Bună. Dacă mașină e cumpărată din Germania și înscrisă în România, mai are aceeași garanție la tablă? Reparație de rugină…
Da
Buna ziua,
garantia este valabila daca servisarea s-a realizat la centre autorizate Mercedes.
Desi, conform noii legi, garantia este valabila si daca proprietarul a facut service-ul la masina in ateliere neautorizate Mercedes-Benz. Dar de aceasta ultima propozitie nu sunt foarte sigur! Ar trebui verificata legea!
Este adevarat, am un B200 din 2006, Este o masina care si merita Toti banii. Are confort, spatioasa in interior, comenzile pe volan au un rol important. Motorul Este nemuritor. Pentru un motor de 140cp la drum lung consumul de 4,4l/100km Este perfect, cu un plin de motorina am parcurs 1070km. Bravo lor. Au facut o masina perfecta din punctul meu de vedere