Solicitarea abuzivă de mostre în cadrul achizițiilor publice, în scopul verificării calității acestora, prin depășirea propriilor atribuții și competențe ale achizitorilor publici, infirmă performanțele produselor, constatate anterior de către alte organisme abilitate prin lege și acreditate cu competențe specifice, conform standardelor europene aplicabile.
În şedinţa din 25 februarie 2015 a plenului Senatului, cu 77 de voturi ale senatorilor PSD, LC și UDMR, din 109 prezenți, a fost respinsă inițiativa legislativă pentru modificarea OUG nr. 34/2006 privind achizițiile publice, detalii suplimentare aici (VIDEO) http://youtu.be/J-If3wqdbq4 și aici (WEB) http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18377
Urmează votul Camerei Deputaților.
Conform stiinței merceologiei, termenul de mostră are două destinații: prima fiind de produs model, care în scopul comparării se păstrează la cumparător pe durata contractului, și a doua de probă pentru testare, privind corespunderea cu specificațiile tehnice declarate de producător.
Actuala predere din OUG nr. 34 de la Art.188, alin(1), litera e), aferentă mostrelor este excesivă și contradictorie cu prevederile din aceiași ordonanță de la Art.36, al.(3) unde se menționează: „Un mijloc adecvat de a dovedi conformitatea îl poate reprezenta dosarul tehnic al producatorului sau un raport de testare emis de un organism recunoscut, cum ar fi, după caz, un laborator neutru de încercări și calibrare sau un organism de certificare și inspecție care asigură respectarea standardelor europene aplicabile; autoritatea contractantă are obligația de a accepta certificate emise de organisme recunoscute în oricare dintre statele membre ale UE”.
Astfel, orice constatări ale membrilor comisiei de evaluare ale achizitorilor publici, atunci când nu dețin dovezi privind calitatea de organism recunoscut, de inspecție sau de certificare, nu ar putea fi realizate decât cu depășirea propriilor atribuții și competențe, care pot duce inevitabil la infirmarea performanțelor produselor, constatate anterior de un profesionist abilitat prin lege.
Suplimentar, actuala formulare din OUG 34 aferentă mostrelor:
– este împovărătoare, nefiind menționată nicio limită a valorii mostrelor raportată la valoarea contractului;
– este abuzivă, fiind lipsită de protecția judiciară, întrucât soluționarea eventualelor contestații nu dispune de reperele necesare în aplicarea și interpretarea legii;
– este formulată ambiguu, imprecis și imprevizibil şi, dintr-o chestiune de legalitate, devine una incontrolabilă și arbitrară.
Nevoia de completare a OUG nr.34/2006 vine de la redactarea actuală imprecisă și prezintă elemente de neconstituționalitate, față de prevederile Constituției de la Art.1 „În România, respectarea Constituţiei, a supremăţiei sale şi a legilor este obligatorie” și de la Art.125 „Statul trebuie să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pt valorificarea tuturor factorilor de producţie”.
Prin completarea propusă prin inițiativa legislativă în cauză, s-a urmărit asigurarea realizării imperativului constituțional al protecției concurenței reale efective, oneste și al libertății comerțului, garantând accesul egal la executarea de contracte finanțate din fonduri publice sau alte fonduri asimilate acestora.
Lista senatorilor care au votat pentru raportul de respingere a propunerii legislative pentru modificarea şi completarea OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, 25-02-2015, 16:41, detalii aici: http://www.senat.ro/VoturiPlenDetaliu.aspx?AppID=07b618e1-4e87-4b02-9351-df89679b8379
PSD, Andronescu Ecaterina
PSD, Arcaş Viorel
PSD, Bădălău Niculae
PSD, Badea Leonardo
PSD, Belacurencu Trifon
PSD, Bereanu Neculai
PSD, Bodog Florian-Dorel
PSD, Bujor Dumitru-Marcel
PSD, Bumbu Octavian-Liviu
PSD, Burlea Marin
PSD, Butnaru Florinel
PSD, Butunoi Ionel-Daniel
PSD, Calcan Valentin-Gigel
PSD, Chelaru Ioan
PSD, Chiriac Viorel
PSD, Coca Laurenţiu Florian
PSD, Constantinescu Florin
PSD, Cordoş Alexandru
PSD, Corlăţean Titus
PSD, Coste Marius
PSD, Costoiu Mihnea-Cosmin
PSD, Creţu Gabriela
PSD, Cristache Iulian
PSD, Deneş Ioan
PSD, Donţu Ovidiu-Liviu
PSD, Dumitrescu Cristian-Sorin
PSD, Dumitrescu Florinel
PSD, Duruţ Aurel
PSD, Fifor Mihai-Viorel
PSD, Filip Petru
PSD, Firea Gabriela
PSD, Frătean Petru-Alexandru
PSD, Isăilă Marius Ovidiu
PSD, Lazăr Sorin-Constantin
PSD, Marin Nicolae
PSD, Mihăilescu Petru-Şerban
PSD, Mitu Augustin-Constantin
PSD, Mocanu Victor
PSD, Moga Nicolae
PSD, Mohanu Nicolae
PSD, Mutu Gabriel
PSD, Nicolae Şerban
PSD, Oprea Ştefan-Radu
PSD, Păunescu Teiu
PSD, Pavel Marian
PSD, Pop Gheorghe
PSD, Popa Florian
PSD, Purec Ion-Simeon
PSD, Rogojan Mihai-Ciprian
PSD, Rotaru Ion
PSD, Saghian Gheorghe
PSD, Sârbu Ilie
PSD, Savu Daniel
PSD, Severin Georgică
PSD, Silistru Doina
PSD, Stuparu Timotei
PSD, Suciu Matei
PSD, Tămagă Constantin
PSD, Vâlcov Darius-Bogdan
PSD, Valeca Şerban-Constantin
PSD, Vasiliev Marian
PSD, Vochiţoiu Haralambie
PSD, Voinea Florea
LC, Banias Mircea-Marius
LC, Barbu Daniel-Constantin
LC, Durbacă Eugen
LC, Ehegartner Petru
LC, Ilieşiu Sorin
LC, Mihai Cristian-Dănuţ
LC, Nistor Vasile
LC, Niţă Mihai
LC, Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton
UDMR, Klárik László-Attila
UDMR, László Attila
UDMR, Pataki Csaba
UDMR, Vegh Alexandru
UDMR, Verestóy Attila
Comunicat de presa scris de Senator Valeriu Todirașcu.
Lasă un răspuns