„In fiecare zi o familie din Romania ar putea primi gratuit de la Statul Roman un apartament nou in valoare de 71.232 euro”
In fiecare secunda se pierde inutil 1 euro, datorita iluminatului stradal invechit din Romania. Mai precis in fiecare zi un cetatean roman ar putea primi un apartament nou in valoare de 71.232 euro de la Statul Roman, prin economia pe care ar putea sa o realizeze daca ar inlocui corpurile de iluminat de moda veche cu cele moderne, cu LED-uri.
Ideea a pornit de la faptul ca, corpurile de iluminat stradale din prezent consuma foarte mult, iar o firma romaneasca, a realizat un corp de iluminat stradal cu LED-uri care consuma de aproape 5 ori mai putin decat cele clasice.
La inceput am calculat numarul total de kilometri din Romania. Dupa cum o sa vedeti mai jos gasiti datele pe care le-am luat in considerare, exceptand autostrazile din Romania. Nu le-am luat in considerare pentru ca, din pacate, lungimea autostrazilor noastre este foarte mica.
Asadar avem 6180 km drumuri nationale, sursa si 28381 km de drumuri in interiorul oraselor (27825 km + 2% – am estimat o crestere de 2% din 2010 pana in prezent 2012, pentru ca sursa era din 2010).
Am luat in calcul o departare a stalpilor de iluminat de 30 metri. Consideram ca drumurile nationale si drumurile din interiorul oraselor au iluminat stradal pe o singura parte, pentru a echilibra balanta in favoarea drumurilor care nu dispun deloc de stalpi de iluminat, comparativ cu drumurile care dispun de stalpi de iluminat pe ambele parti.
Asadar 6180 km de drumuri nationale + 28381 km de drumuri in interiorul oraselor = 34561 km de drumuri are Romania in total, exceptie autostrazi.
34561 km reprezinta 34.561.000 metri, impartim cu 30 metri si aflam ca pentru iluminatul drumurilor din Romania sunt disponibili aproximativ 1.152.033 de stalpi cu corpuri de iluminat (este un calcul estimativ, care poate sa nu reflecte intru totul realitatea!). Avand in vedere un consum mediu de 190 wati/ora al unui corp de iluminat instalat pe un stalp stradal si o utilizare medie de 8 ore pe zi timp de 365 de zile pe an rezulta o utilizare de 2920 ore pentru fiecare corp de iluminat aflat pe un stalp public. Astfel, constatam un consum anual per corp de iluminat instalat pe un stalp stradal de 554,8 de KW (190 wati/ora x 2920 ore; nu s-au luat in calcul alte pierderi!). Daca inmultim acest consum cu cele 1.152.033 de corpuri de iluminat aflate pe stalpurile stradale, obtinem un consum anual total de 639.147.908 KW. Deci pentru iluminatul public Romania plateste in prezent in fiecare an, ametitoarea suma de 217.310.288 lei, echivalent a 48 de milioane de euro.
Acum sa consideram un corp de iluminat stradal cu performante identice, dar care utilizeaza LED-uri. Repet, un corp de iluminat obisnuit instalat pe un stalp stradal are un consum in medie de 190 wati/ora, si isi gaseste inlocuitor pe LED-uri, la un consum estimat de 85 wati, care pe langa marele avantaj de a reduce foarte mult consumul de energie, au si marile atuuri de a nu trebui inlocuie decat odata la 34 ani, avand in vedere o utilizare 8 ore zilnica, pot oferi o lumina calda/rece/neutra, iar calitatea iluminatului este net superioara iluminatului clasic.
Iar acum sa trecem la calcule
Consideram ca inlocuim azi toate cele 1.152.033 de corpuri de iluminat aflate pe stalpurile stradale din Romania, cu corpuri de iluminat cu LED. Astfel, noul consum anual in KW va fi de 285.934.590. Adica 97.217.760 lei, sau echivalentul 21.603.946 euro, pe scurt aproape 22 de milioane de euro.
Deci diferenta dintre iluminatul stradal clasic vs. iluminat stradal cu LED, este de 48-22 = 26 miloane de euro, care reprezinta o pierde anuala a poporului roman, pentru ca acesti bani de fapt se platesc din taxe si impozite. De fapt, Romania pierde cu iluminatul stradal aproape 1 euro pe secunda sau peste 2968 euro pe ora, sau cca. 71.232 euro pe zi.
Ce se poate face cu acesti bani? Ei bine aici exista numeroase raspunsuri, insa unul dintre raspunsuri ma duce la concluzia ca trecerea de la iluminatul clasic la cel cu LED, este o necesitate pentru Romania, nu un moft! Cu toate acestea sper ca se vor gasi guvernanti care sa ia masuri prin care sa reducem pierderile cu iluminatul Romaniei! A venit timpul sa ne „iluminam” mintile!
Concluziile le puteti formula voi, insa pana atunci, eu va dau solutii si va spun ca este bine sa stim ca exista si firme romanesti care produc corpuri de iluminat cu LED-uri de marca si de calitate, cu garantii complete pe corp de iluminat de 3 ani sau 5 ani in anumite conditii contractuale.
Proiectoarele Trafic XP de la Ambiflux inglobeaza tehnologia LED de ultima generatie si astfel reprezinta solutia rationala moderna pentru iluminarea ecologica.
Asigura un iluminat uniform si continuu al soselelor sau aleilor, fara zone intunecate, datorita sistemului optic asimetric proiectat special pentru iluminat stradal. Calitatea luminii si eficienta energetica au la baza performantele LED-urilor de provenienta controlata si a circuitelor electronice dedicate.
De asemenea, invit firmele producatoare de corpuri de iluminat din Romania sa-mi trimita prezentarea lor de produs pentru iluminatul stradal, pentru a o publica in cadrul acestui articol.
Nu vad in acest articol ceva care e legat de bunul simt: cat costa instalatia realizata cu becuri clasice si cat costa cea relaizata cu LED-uri. Si sa vad cat timp trece pana se amortizeaza diferenta dintre cele cu led si cele clasice.
Si mie mi-ar place sa am acasa peste tot becuri LED. Insa deocamdata realizez ca nu ar fi deloc ok economic sa fac trecerea la aceasta tehnologie,catigul din consum nu acopera diferenta uriasa dintre cele 2 sisteme decat dupa f mult timp – si peste cativa ani,cand vor fi mai multi producatori de asa ceva,ma astept ca preturile sa devina rezonabile.
Preturile variaza destul de mult, in functie de calitatea produselor, marca si numarul de intermediari. In general, tehnologia cu LED costa de 2-4 ori mai mult decat tehnologia conventionala, existand produse de marca cu tehnologie consacrata care sunt mai scumpe decat unele produse bune cu LED, dar se pot gasi si produse cu diferente mai mari de pret in favoarea iluminatului clasic. La iluminatul stradal, costurile de intretinere sunt destul de mari, ele presupunand o echipa de oameni cu o autoutilitara speciala si profitul firmei specializate. Avand in vedere si o utilizare anuala medie de 9 ore pe zi, investitia se poate amortiza in cca. 2-4 ani. Daca se finanteaza cu un credit pe o perioada de 5-10 ani, se va obtine o scadere a costurilor din prima luna de utilizare, urmand ca dupa rambursarea creditului, economia sa fie mai consistenta. Exista organizatii care acorda finantare cu dobanda foarte mica pentru investitii de eficientizare energetica. De asemenea, se pot accesa fonduri nerambursabile. Totul e ca responsabilii sa fie informati si sa fie dispusi sa se lupte cu birocratia aferenta.