Call of Duty 1 - United Offensive
Rezolutie - 1024 x 768
Full Screen - Yes
Character Textures - Extra
General Textures - Extra
Texture Filter - Trilinear
Texture Quality - Default
Wall Marks - On
Ejecting Brass - On
Dynamic Lights - Everything
World Dynamic Light Quality - Nicest
Model Detail - Maximum
Particle Detail - High
Sync Every Frame - No
Show Blood - Yes
Number of Corpses - Insane
Shell Shock Screen Blur - On
Concluzii si intrebari:
Daca tot eram la capitolul "jocuri inspirate din Al Doilea Razboi Mondial", voi trece acum la unul dintre cele mai frumoase jocuri pe care le-am jucat vreodata, adica cel din titlu, si care mi-a facut pe vremuri (acum vreo 3 ani) marea suparare ca imi sacada destul de rau pe vechiul meu PC - Celeronul de 1,80 Ghz cu 512 RAM si Radeon 9250 cu 128 MB si 64 biti pe AGP 4x. Acest joc e cu siguranta singurul dintre toate jocurile pe care deja le aveam pe care imi doream cu mare ardoare sa il rejoc fara sacadari, si abia asteptam sa vad cum noul Radeon ii distruge fara drept de apel absolut orice tentativa de sacadare. Teoretic, conform cerintelor oficiale de sistem, nu ar fi trebuit sa sacadeze nici pe vechiul PC cu acel Radeon 9250, insa din moment ce a facut-o, eram incredintat ca noua mea placa video ii va face la modul foarte serios de petrecanie. Insa nu a fost chiar asa... Trebuie sa marturisesc cu mare amaraciune ca nici de data asta acest joc nu a rulat cum m-am asteptat, ci am simtit ocazional sacadari, sacadari pe care nu mi le explic... Ca idee generala, si acest joc a avut o rata a cadrelor/secunda foarte fluctuanta, insa in medie nu prea pot spune ca a depasit 40 sau 50 de fps, in functie de misiune, locatie, numar de inamici si alte considerente pe care nu le cunosc. Spre exemplu, in stagiul "Trainbridge" a reusit sa scoata un fps de nu mai putin de 195 cind eram singur in tunel, insa in destule alte locuri FRAPS a indicat un fps ce fluctua intre 20 si 30. Chiar ca sint foarte contrariat de acest rezultat! Si foarte intristat... Am sperat din tot sufletul ca noul meu Radeon il va devora de viu, mai ales din moment ce vorbim de un joc din... din ce an e? 2001, 2002, 2003? Iar Radeonul meu e din 2006, asadar mi se pare cit se poate de normal sa il duca fara probleme si fara nici un fel de sacadari chiar si cu toate setarile grafice pe maxim! Tinind cont de vechimea jocului si de motorul lui grafic, ma asteptam la o medie de cel putin de 100 de cadre/secunda, care ori sa se mentina constanta - la fel ca si in cazul lui Sniper Elite - ori sa nu scada sub 70, sa zicem, sub nici un motiv! Cum de nu e in stare Radeonul meu sa faca asta?? De ce imi ofera cu indulgenta 50 fps si mai si sacadeaza ocazional? Privind la celelalte jocuri, poftim ce rezultat am la Half-Life 2, de exemplu - care e joc din 2004! Sau la Chronicles of Riddick! Nici macar Riddick nu a sacadat, si are o grafica net superioara fata de CoD United Offensive. Chiar ca imi doresc explicatii din moment ce de o remediere totala a problemei nu prea cred ca poate fi vorba...
Call of Duty 1
Rezolutie - 1024 x 768
Full Screen - Yes
Character Textures - Extra
General Textures - Extra
Texture Filter - Trilinear
Texture Quality - Default
Wall Marks - On
Ejecting Brass - On
Dynamic Lights - Everything
World Dynamic Light Quality - Nicest
Model Detail - Maximum
Sync Every Frame - No
Show Blood - Yes
Number of Corpses - Insane
Concluzii si intrebari:
Cum nu puteam instala expansion pack-ul United Offensive fara sa instalez si jocul propriu-zis in prealabil, am decis sa vad cum sta situatia in cazul lui. Nu ca ar fi sacadat pe vremuri, nu, acesta n-a sacadat pe vechiul PC, spre deosebire de United Offensive, insa eram totusi curios sa vad cite cadre poate scoate, daca tot il aveam instalat. Rezultatul a fost de data aceasta uimitor: nu mai putin de 450 de fps in spatii inchise (de exemplu in buncar, daca stateam si ma uitam in tavan) si in teren deschis foarte rar scadea sub 100. Cu setarile din descriere, framerate-ul era la cel putin 180, daca nu la vreo 200 fps in aproape toate stagiile. Am avut un caz de nu mai putin de 545 cadre/secunda in stagiul "Sewers" unde la inceput eram singur, nu erau nici inamici, nici aliati, iar eu doar stateam si ma uitam la perete! Am crezut ca nu vad bine, LOL! Peste 500 fps... e intr-adevar greu de crezut, este?
Ei, daca asa ar fi stat treaba si in cazul lui United Offensive, ce m-as fi bucurat...
Spune-mi te rog ce crezi referitor la diferenta enorma dintre aceste doua jocuri: de ce framerate-ul in CoD 1 atinge cifre cu adevarat impresionante, iar United Offensive face asemenea figuri? Cum poate al doilea sa ofere o rata de cadre/secunda atit de slaba fata de primul, mai ales din moment ce nu e vorba de un joc nou propriu-zis, ci e de fapt doar un afurisit de expansion pack...?
Call of Duty 2
Version 1.2
Rezolutie - 1024 x 768
Screen Refresh Rate - 85 Hz
Aspect Ratio - Auto
Texture Filter - Anisotropic
Anti-Aliasing - Off
Rendering Method Preference - Auto
Sync Every Frame - No
Optimize for SLI - No
Shadows - Yes
Number of Dynamic Lights - High
Soften Smoke Edges - Everything
Number of Corpses - Insane
Texture Resolution - Extra
Normal Map Resolution - Extra
Specular Map Resolution - Extra
Enable Crosshair - Yes
Show Blood - Yes
Blood Mod - Yes (un mod gasit si downloadat de mine care consta intr-un mic fisier de doar 4.00 KB - 4,096 bytes si care nu trebuie instalat, doar copiat in folderul "main" al jocului, avind efectul ca inamicii improasca vizibil mai mult singe cind sint impuscati)
Concluzii si intrebari:
Ei, si daca tot eram la capitolul Call of Duty si daca ma suparase initial ca nu mergea cu placa video onboard Intel, am decis sa prezint rezultatele si in cazul acestui joc, al doilea din vestita serie creata de Activision. Versiunea e de fapt 1.3, asa zice patch-ul pe care l-am instalat, insa e 1.3 doar la Multiplayer, la Singleplayer e 1.2. Surprinzator sau nu (astept parerea ta) CoD 2 s-a comportat mai bine in teste decit expansion pack-ul buclucas al lui CoD 1, scotind o rata de cadre/secunda mai mare decit United Offensive, in ciuda blood mod-ului care (ma gindesc ca) solicita placa video mai mult, si in pofida graficii mai frumoase (implicit mai pretentioase) fata de CoD 1 si/sau United Offensive. Spre deosebire de precedentele din serie, CoD 2 a oferit o rata mai putin fluctuanta de cadre/secunda, a caror medie o pot aproxima pe la 70 sau 80. La fel ca si in multe din cazurile precedente, fps-ul creste in spatii inchise, ajungind uneori si la 150, dupa cum scade in confruntari cu multi inamici si/sau in spatii largi, dar nu mai jos de 40, din cite am observat. Asadar, desi recunosc ca mi-as fi dorit o rata de cadre/secunda mai mare, ma consolez cu faptul ca acest joc barem macar nu a sacadat, sau eu cel putin nu am simtit/observat sa sacadeze. Astept parerea ta.
Chrome SpecForce
Rezolutie - 1024 x 768
Filtering Mode - Trilinear
Full Screeen - Yes
Materials Quality - Very High
Textures Quality - Normal (cealalta optiune era "Low")
FX Quality - Normal (cealalta optiune era "Low")
Shadows - Shadowmaps (celelalte optiuni erau "None" si "Blobs")
Concluzii si intrebari:
La fel ca si in cazul lui Pariah, si acest joc mi-a facut surprize neplacute, in sensul ca are momente cind fps-ul scade pina la 20, in anumite spatii intinse. Si ce a fost culmea era ca mi-a tinut un fps de 23 constant cind stateam si ma uitam la un perete, adica exact invers decit toate celelalte jocuri de pina acum! Iar cind am iesit in spatii deschise a urcat cadrele/secunda la 80 sau chiar mai mult! Cred ca dintre toate jocurile testate pina acum, acesta a avut rata de cadre/secunda cea mai fluctuanta, in sensul ca a avut momente cind a atins si peste 300 fps in anumite incaperi, iar in spatii deschise framerate-ul varia intre 40 si 140 fara inamici cu care sa lupt. Pur si simplu cifrele FRAPS-ului se schimbau cu mare repeziciune la cea mai mica miscare pe care o faceam. Prin urmare, mi-e destul de greu sa dau un verdict referitor la o medie a cadrelor/secunda din acest joc. Si ce e si mai ciudat e faptul ca are o grafica tare aiurea - aproape tot jocul are doar nuante de maro, foarte rar cind observ alte culori. Mare pacat! Care ar fi explicatia?
Amnesia - The Dark Descent
Version 1.2.1
Rezolutie - 1024 x 768 (4:3)
Texture Quality - High
Shadow Quality - High
Fullscreen - Yes
Shadow Resolution - High
Texture Filter - Trilinear
SSAO - Yes
Edge Smooth - Yes
World Reflection - Yes
Anisotropy - 16x
SSAO Resolution - High
SSAO Samples - 16 (valorile erau 4, 8, 16, 32, 64 si 128)
Parallax - On
Vertical Sync - No
Concluzii si intrebari:
Dintre toate jocurile pe care le-am incercat pina acum, Amnesia mi-a produs initial cea mai adinca disperare, deoarece se pare ca solicita intr-un mod de-a dreptul barbaric placa video, oferind cel mai scazut scor dintre toate jocurile probate de mine. Folosind setarile descrise mai sus, acest joc se incapatineaza sa nu depaseasca 31 de cadre/secunda, ceva de-a dreptul inadmisibil! A avut si momente cind a scazut la 19 fps, iar in cea mai mare parte a jocului statea cuminte si relativ constant undeva intre 25 si 30, de regula la 26 sau 27 cadre/secunda. Nu pot intelege de ce, intrucit grafica nu e chiar una care sa rupa gura tirgului, eu personal as caracteriza-o ca fiind frumoasa... si cam atit. Nemaivorbind de faptul ca tot jocul (cit am apucat sa joc pina acum) e destul de intunecat si contine spatii destul de mici, fapt care, in mod normal, contribuie la cresterea numarului de cadre/secunda. Corecteaza-ma daca ma insel. Care e explicatia pentru un fps atit de scazut la acest joc?
Jocul ca atare imi pare a fi exceptional, si as spune ca e probabil cel mai bizar, mai "spooky" si mai deviat psihologic joc pe care l-am jucat in viata mea. E cit se poate de unic si contine destule faze impresionant de terifiante, numai bune sa iti infiga junghiuri de gheata in inima si te faca sa-ti simti aorta zvicnind salbatic, plus desigur picurii reci de sudoare prelingindu-se pe timple. E chiar spectaculos de bine realizat! Depaseste Undying-ul lui Clive Barker (dupa parerea mea) si e intr-atit de ciudat conceput, plin de efecte grafice speciale greu de descris in cuvinte si pe care nici nu le-am mai vazut in alte jocuri, plus pina si modul in care se misca personajul tau e neobisnuit, incit imi e chiar dificil sa imi dau seama cind e vorba de sacadare tehnica si cind e doar o faza horror al jocului, menita sa te inspaiminte sau sa faca o "trecere psihologica" dintr-o "state of mind" intr-alta. Mai mult ca sigur ca fara FRAPS nu mi-as fi dat in veci seama ce se intimpla de fapt in astfel de momente...
In ultima instanta, fiind suparat si revoltat peste masura, ba chiar si ingrijorat sa nu mi se overclockeze (si implicit sa nu mi se defecteze) Radeonul, am efectuat urmatoarele: am pus anisotropicul pe Off, am debifat Parallax-ul, Smoothing-ul si Refraction-ul, si am dezactivat acel SSAO. Apropo, ce este acel Parallax? SSAO inseamna "Screen Space Ambient Occlusion filter, care "gives a more realistic shading" - asa zice jocul. Rezultatul a fost ca media cadrelor/secunda a urcat si a stat aproape non-stop la 60, urcind extraordinar de rar la 61, si coborind rar mai jos de 50. Asadar, se pare ca acestea vor fi setarile cu care voi juca de acum inainte. Insa insist sa stiu de ce acest joc e atit de pretentios la resurse grafice, din moment ce nu e un joc de ultima generatie sau macar de prin 2010!
Update: am vazut recent pe net ca acest joc e de fapt din 2010 (sau 2011, depinde pe care site te uiti), asa ca imi retrag afirmatia cum ca nu e un joc de ultima generatie. Greseala mea... Ei, acum inteleg de ce are un fps atit de scazut, ba inca ar trebui sa fiu multumit ca ruleaza pe un PC din 2006 - cum e calculatorul meu. Totusi, atunci apare alta intrebare: cum de ruleaza sub Windows XP si sincer, cum de nu sacadeaza?
Nosferatu - The Wrath Of Malachi
Rezolutie - 1024 x 768 x 32
Texture Quality - 32 bit
Texture Filtering - Anisotropic
Antialiasing - 4 Samples
Level Geometry - High
Level Textures - High
Particle Detail - High
Sound - Enabled
Concluzii si intrebari:
La polul opus lui Amnesia din punct de vedere al performantelor obtinute - si raminind tot in categoria jocurilor horror - se situeaza Nosferatu. E un joc mai vechi, ce-i drept, insa mie mi-a placut foarte mult de la bun inceput. Pacat ca n-am avut timp sa il joc prea mult... Dintre toate jocurile pe care le-am testat, acesta a avut cu siguranta atit cel mai fluctuant fps, cit si cel mai inalt numar de cadre/secunda, reusind sa atinga cu setarile descrise mai sus (chiar si cu antialiasingul pus pe 4 samples, ca alte optiuni nici nu erau) un super-gigantic record de nu mai putin de 1811 fps in conditiile in care stau in incaperi strimte cu fata la perete si nu ma misc si nu am nici o arma in mina! Insist sa ma lasi sa postez o poza cu acest spulberator framerate! Crede-ma ca nu mi-a venit sa cred...! Dar totusi, in ciuda acestui rezultat cu adevarat magnific, fps-ul a avut ocazional nerusinarea sa scada si la 50 de cadre/secunda in spatii vaste, fapt cit se poate de bizar, daca facem o comparatie cu colosala cifra de peste 1800 de mai sus. In medie, as aproxima media cadrelor/secunda din acest joc pe la vreo 80 in locatii deschise, la peste 300 in incaperi largi si la peste 1000 in locuri strimte. Asadar, performanta cu duiumul din partea Radeonului meu in acest joc, boierie adevarata la capitolul framerate! Si la fel ca si Amnesia, acest joc a reusit, in ciuda vechimii sale, sa imi provoace destule spaime, palpitatii, puls accelerat si dire reci de sudoare pe spinare. Inca o data se dovedeste ca jocurile vechi pot oferi, in ciuda graficii mai slabute, un gameplay mult mai intens si mai datator de emotii intense decit marea majoritate a titlurilor moderne, care beneficiaza intr-adevar de o grafica superioara, e adevarat, insa sint infernal de prost optimizate, mari mincatoare de resurse hardware si nu in ultimul rind, se rezuma la a fi plagiatori neobrazati si neinspirati, adica palide copii ale batrinilor maestri in domeniu.
De curiozitate, doresc sa stiu daca cineva a mai avut vreodata un asemenea fps in jocuri 3D, sau unul care sa sara de 1000 sau chiar de 1500. Eu personal ma asteptam la o medie de maxim 500 cadre/secunda si care sa fie constanta, mai ales ca jocurile mai vechi (daca nu gresesc) sint cele in care fps-ul e mai degraba incremenit, insa e evident ca in cazul lui Nosferatu lucrurile nu stau deloc asa. Sint curios pina unde se poate ajunge cu fps-ul, din moment ce eu am avut un asemenea rezultat in cazul acestui joc. Adica un Radeon R9, de exemplu, (sau o placa nVidia de ultima generatie) oare ce rata de cadre/secunda ar fi scos in acest joc???
Tom Clancy's Rainbow Six 3 - Raven Shield
Rezolutie - 1024 x 768
Texture Detail - High
Lightmap Detail - High
RAINBOWs Detail - High
Hostages Detail - High
Terrorists Detail - High
RAINBOWs Shadow Detail - High
Hostages Shadow detail - High
Terrorists Shadow Detail - High
Gore Level - High
Decals Detail - High
Animated Geometry - On
Hide Dead Bodies - Off
Low Detail Smoke Grenade - Off
Concluzii:
In modul "Lone Wolf" acest joc a oferit si el tot un numar de cadre/secunda destul de constant, cifrele FRAPS-ului indicind mai tot timpul 60, insa in confruntari cu mai multi inamici a scazut undeva intre 30 si 40, pentru ca ulterior sa revina la 60. Pot spune ca sint deceptionat nu atit de performanta Radeonului meu, cit mai degraba de jocul in sine, deoarece mi se pare ca are o grafica dezastruoasa in comparatie cu multe alte shootere de pe vremea lui, asadar nu prea am multe de comentat aici, am vrut doar sa prezint si rezultatele la acest joc daca tot l-am downloadat si l-am jucat pina m-am lamurit cum sta treaba cu el de fapt. Jocul in sine mi s-a parut un esec total, nu contine de fapt nici un Campaign sau Career, dupa cum scrie in meniu, ci doar misiuni aleatorii prin tot felul de stagii, iar de storyline si feeling nici nu mai vorbesc, daca credeam ca Far Cry a fost o dezamagire pentru mine, Raven Shield e (dupa parerea mea) sub orice critica. In fine, ca sa nu jignesc gusturile nimanui, inchei aici prezentarea jocului si rezultatele obtinute si doresc sa prezint cu toata pompa de rigoare un fps care se situeaza la polul opus, adica e cu adevarat exceptional din toate punctele de vedere (cel putin pentru vremea in care a aparut) si care se numeste:
Return to Castle Wolfenstein
Version 1.32
Rezolutie - 1024 x 768
Quality - High Quality
GL Extensions - Yes
Color Depth - 32 bit
Fullscreen - Yes
Lighting - Light Map (High)
Geometric Detail - High
Character Textures - Extra
General Textures - High
Texture Filter - Trilinear
Compress Textures - Yes
Texture Quality - 32 bit
Nvidia Distance Fog - No (am incercat sa pun pe Yes, insa mereu revine la "No")
ATI Trueform - No (am incercat sa pun pe Yes, insa mereu revine la "No")
Wall Mark Lifetime - Long
Ejecting Brass - High
Dynamic Lights - Yes
Low Quality Sky - No
Draw Portal Skies - Yes
Sync Every Frame - Yes (de data asta am trecut setarea pe Yes si n-am simtit absolut nici o sacadare, spre deosebire de Doom 3)
Corona Dist - You Crazy (cea mai inalta setare de aici asa se numeste, lol)
Particles - Yes
Concluzii si intrebari:
Oldies but goldies - afirma batrinii, si pe buna dreptate! Acest joc e (pentru mine) cel mai bun/reusit/frumos first person shooter cu subiect din Al Doilea Razboi Mondial din toate timpurile! Fara indoiala! Nu sacada nici pe vechiul meu PC si avea (pentru timpul in care a aparut) o grafica de-ti lua piuitul! Am numai cuvinte de lauda la adresa acestui shooter si implicit mult respect pentru toti cei care au lucrat la realizarea lui. Are tot ce imi pot eu dori: actiune buna, storyline exceptional, feeling de-a dreptul splendid, gameplay incarcat de momente palpitante si nu in ultimul rind e foarte bine optimizat, din moment ce pina si prapaditul meu de calculator vechi nu sacada cind il rula cu setarile descrise mai sus. Am dreptate in privinta optimizarii?
In fine, sa termin cu elogiile si sa trec la partea tehnica. Rata de cadre/secunda din acest joc a fost cit se poate de constanta, mentinindu-se aproape tot timpul la 91 indiferent de citi inamici ma atacau sau cit de vast era terenul unde ma aflam. Fps-ul scadea foarte rar undeva intre 80 si 90 si revenea iute la 91. Marturisesc ca am fost un pic contrariat, in sensul ca mi-as fi dorit mult sa vad niste rezultate ca cele din Call of Duty 1 - adica un fps de peste 200 in marea majoritate a cazurilor - insa se pare ca acest joc prefera constanta cind vine vorba de rata cadrelor/secunda. Nu-i nimic, e bine si asa. Am sperat totusi ca noul Radeon sa imi scoata o imagine si mai frumoasa fata de vechiul 9250, insa presupun ca aici nu e vina placii grafice, ci a jocului, in sensul ca nu are nici anti-aliasing si nici anisotropic pentru imbunatatirea calitatii video. Spune-mi te rog, exista vreo modalitate de a face acest joc sa se vada si mai frumos cu noul meu Radeon? Am auzit ca exista unele jocuri vechi ce au fost "remasterizate" in HD, la fel ca unele filme vechi ce au fost puse pe Blu-Ray, pentru ca fanii lor sa le poate reviziona la o calitate video sporita. Stii cumva sa existe asa ceva si pentru Wolfenstein? Te rog mult!